Zadbaj o odpowiednią dietę i ruch

0

Dawniej jedliśmy mniej przetworzonej żywności, a niemal niezależnie od pogody od rana do wieczora spędzaliśmy czas na świeżym powietrzu biegając z rówieśnikami. Niestety dziś mniej dzieci wychodzi „na dwór’, siedzą przed monitorami, sięgają po niezdrowe przekąski i fast-foody. Za taki stan rzeczy jednak w pełni odpowiedzialność ponoszą rodzice, którzy uczą takiego zachowania lub zwyczajnie jest im wygodniej.

Jak dbać o żywienie dziecka?

Przede wszystkim od najmłodszych lat nie powinniśmy uczyć jedzenia słodyczy. Najlepiej jeśli do 2-3 roku życia dziecko nie zna ich smaku, choć nie zawsze jest to łatwe i czasem może się nie udać. Przygotowujmy zdrowe przekąski w pudełeczkach, jak tylko gdzieś wychodzimy. Mogą to być zarówno warzywa, jak i owoce. Sprawdzą się również wafle ryżowe czy chrupki kukurydziane.

Powinniśmy jako rodzice dbać o regularność i stałe pory posiłków – tych głównych, u naszych dzieci. Warto pilnować aby na talerzu zawsze obecne były warzywa, zdrowe węglowodany i białko. Samo również jedzmy zdrowo, dzieci bowiem najwięcej uczą się obserwując nas, to nas naśladują i chcą być jak rodzice. Dlatego jeśli my dbamy o zdrowie, to dla naszych dzieci również będzie to ważne.

Odpowiedzialne przygotowywanie posiłków wcale nie musi być czasochłonne. Dla starszych dzieci możemy przygotowywać gotowe porcje w pudełkach, zostawiać w lodówce do pogrzania. Pamiętajmy jednak o ulubionych zdrowych przekąskach, bo bardzo poprawiają humor i odbierają chęć sięgania po słodycze.

Ruch na świeżym powietrzu

Wyrabiajmy w dziecku zdrowe nawyki, pokażmy że ruch jest fajny. Można chodzić na długie spacery, nauczyć dzieci jeździć na rowerze i wszędzie się nim przemieszczać wspólnie w mieście, plus organizować weekendowe wycieczki. Wspólne aktywne zabawy, pływanie, plac zabaw, czy zajęcia sportowe, na które regularnie będziemy je zaprowadzać.

Siedzenie w czterech ścianach przed ekranem wcale nie musi być fajne, jednak często się wydaje, że skoro rówieśnicy tak robią to tak trzeba, a rodzice nie zachęcają do aktywności. Nie jest to odpowiednia postawa, gdyż sprzyja rozwijaniu się u naszych dzieci chorób cywilizacyjnych w postaci otyłości, cukrzycy i innych.

W zdrowym ciele, zdrowy duch

Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Całkowite odcięcie się od „prawdziwych” spotkań może skutkować rozwojem zaburzeń na tle depresyjnym, z którymi można się męczyć całe życie. Nauczenie się innego myślenia i radzenia sobie z problemami już w dzieciństwie, znacząco ułatwia start w świecie, może pomóc uniknąć schorzeń również tych psychicznych. Zdrowa dieta i wysiłek pomogą nam chociażby w rozładowaniu negatywnych emocji i sprawią, że wzrośnie nasze poczucie własnej wartości.

Sport jest również dobry dla dzieci bo to dyscyplina, która przyda się w w nauce i rozwoju osobistym, jak również w realizacji późniejszych obowiązków. Sport uczy, że sukcesu nie osiąga się łatwo, więc jeśli nasze dziecko lubi jakąś dyscyplinę to warto z niej zrobić element naszego zdrowego trybu życia. Z pewnością cała rodzina na tym skorzysta.

Może ci się spodobać również

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.