Czego uczy się 3 latek w przedszkolu?

0

Trzylatek nie jest gotowy do nauki czytania, pisania czy matematyki. Trzyletnie dziecko jest gotowe do nauki słuchania i mówienia. Trzylatki są również gotowi nauczyć się, jak mogą być częścią grupy.

Trzylatek nie jest gotowy do nauki czytania, pisania czy matematyki. Trzyletnie dziecko jest gotowe do nauki słuchania i mówienia. Trzylatki są również gotowi nauczyć się, jak mogą być częścią grupy.

Dziecko uczy się podstaw umiejętności społecznych w przedszkolu. Uczą się, jak mogą dogadać się z innymi oraz co to znaczy być dobrym przyjacielem. Dla dzieci przedszkole jest czymś nowym, uczą się w nim wielu rzeczy, lecz trzeba to ograniczyć wymaganiami przestrzegania norm społecznych. Do tego potrzebne jest pewne zdyscyplinowanie dzieci zgodne z ich możliwościami rozwoju.

Nauka przez zabawę

Przedszkole to miejsce w którym dzieci zapoznają się ze światem, ale przede wszystkim się bawią.

Zabawa to dla dzieci naturalny sposób na naukę. Małe dzieci chętnie bawią się i jest to czas, kiedy mogą odkrywać i eksperymentować z tym, czego się uczą, dzięki czemu dziecko przechodzi łatwo etap nauki. Choć może się wydawać, że zabawa jest po prostu chaosem, istnieje wiele korzyści z zabawy, o których rodzice powinni wiedzieć. Korzyści obejmują:

  • zwiększoną kreatywność,
  • poprawę zdolności motorycznych,
  • rozwój emocjonalny,
  • umiejętności rozwiązywania problemów,
  • umiejętności społeczne,
  • współdziałanie w grupie i wiele więcej!

W ostatnich dziesięcioleciach coraz większy nacisk kładzie się na naukę przez zabawę i rolę zabawek. W dzisiejszych czasach dzieci spędzają mniej czasu na zabawie zabawkami, a więcej na urządzeniach cyfrowych. Ta zmiana może mieć negatywny wpływ na ich rozwój poznawczy i umiejętności społeczne oraz zmniejsza to zasób słownictwa dziecka trzyletniego.

Przeczytaj również: Kiedy zacząć uczyć dziecko angielskiego

Rozwój społeczny i emocjonalny oraz językowy

Dziecko w wieku przedszkolnym często samo nawiązuje kontakty z rówieśnikami. Jest to również okres intensywnego rozwoju emocjonalnego. Kontakty małych dzieci niekiedy stają się bardzo emocjonalne. Zachowanie przedszkolaków może zmieniać się błyskawicznie, a my możemy zaobserwować takie emocje silne, gwałtowne jak gniew, strach, radość, złość, wstyd, zazdrość.

Małe dziecko nie potrafi ukrywać i tłumić swoich przeżyć uczuciowych, dlatego też często wyrzuca swoje emocje na zewnątrz poprzez krzyki czy płacz. Niezbędnym warunkiem równowagi psychicznej jest danie dziecku poczucie bezpieczeństwa i pomoc w nazwaniu tych uczuć. Nauczyciel , wzorem właściwego postępowania, może uczyć dziecka skłonności prowadzenia rozmów i wyjaśnienia rówieśnikom swoich pragnień.

Dzieci bardzo chętnie biorą udział w różnych zorganizowanych zajęciach, zabawach dzięki którym są w stanie nauczyć się cierpliwości, komunikacji z innymi dziećmi i szkolą umiejętność dzielenia się przez dzieci. Zorganizowane zajęcie uczy postrzegania poczucia własności przez przedszkolaki. Trzyletnie dziecko zaczyna rozumieć to, że coś jest moje, lub jej/jego.

Trzylatki również lubią rutynę i powtarzający się schemat. Umacnia to odczucie bezpieczeństwa dziecka. Jeśli plan dnia ulega zmianie to niekiedy dziecko staje się niepewne.

W przedszkolu opiekun staje się dla dziecka bezwzględnym autorytetem, wychowuje dziecko stopniowo przyswajając je do samodzielności i daje dziecku poczucie odpowiedzialności pozostawiając dziecku możliwie dużo swobody oraz pozwalając mu na samodzielne choć niezdarne wykonywanie czynności samoobsługowych takich jak korzystanie z toalety, ubieranie się bez pomocy dorosłych.

Wszystkie te zabawy, zajęcia ćwiczą przystosowanie dzieci do nowych warunków i wychowania przedszkolnego.

Trzyletnie dziecko uczy się kreatywności i wyobraźni

Kreatywność i wyobraźnia to dwa terminy, których często używamy zamiennie. Ale to nie to samo. Kreatywność to proces łączenia różnych pomysłów, myśli i koncepcji w celu stworzenia czegoś nowego. Wyobraźnia to zdolność myślenia o rzeczach, które nie są rzeczywiste lub obecne.

Zabawa kreatywna to rodzaj udawanej zabawy, która stymuluje kreatywność u dzieci. Dorośli pozwalają dziecku odkrywać otoczenie i wymyślać nowe rzeczy. Zabawa swobodna to rodzaj kreatywnej zabawy w jakim stopniu dziecko zachęcane może swobodnie eksplorować bez nadzoru dorosłych i wymyślać zabawy z innymi dziećmi. Różnica między tymi dwoma rodzajami kreatywnej zabawy polega na tym, czy nadzór dorosłych jest obecny, czy nie.

Ruchowy rozwój dziecka

Zdolności motoryczne 3-latka są ważnym wskaźnikiem jego zdolności do uczenia się. Zdolności motoryczne to koordynacja mięśni i nerwów, które umożliwiają poruszanie ciałem.

Umiejętności motoryczne możemy podzielić na dwie grupy:

Motoryka mała

Jest to koordynacja małych mięśni dłoni i palców. Wykorzystywana jest w zadaniach wymagających precyzji, takich jak pisanie liter i cyfr, czy różnych figur geometrycznych, rysowanie obrazkami kredkami lub ołówkami, cięcie nożyczkami, zapinanie koszuli czy granie na instrumentach. Zdolności te są potrzebne są również do używania przyborów podczas posiłków.

Motoryka duża

Jest to motoryka wykorzystująca ruchy dużych mięśni wykorzystywane w zajęciach takich jak bieganie, skakanie, kopanie piłki lub pływanie

Prywatne przedszkole Bambini
ul. Mazowiecka 6
60-617 Poznań
tel. 61 841 11 46
https://www.bambini.com.pl/

Może ci się spodobać również
Zostaw odpowiedź