Jak postepować aby oduczyć dziecko noszenia na rękach?

0

Gdy witamy na świecie malutkie dziecko, doskonale zdajemy sobie sprawę z tego jak bardzo jest od nas zależne. Początkowo noszenie na rękach jest wręcz nieustanne, do karmienia, do usypiania, do przewiania, do wanienki. Jednak z czasem dziecko uczy się nieco poruszać, a także pojawia się zainteresowanie przedmiotami dookoła. Warto to wykorzystać i nauczyć dziecko spokojnie leżeć i się bawić, bo pamiętajmy, że nas kręgosłup w końcu powie „dość” i ciągłe nosze dziecka, dlatego że płacze i protestuje zwyczajnie się nie sprawdzi. W jaki sposób unikać tego u naszej pociechy? Jak oduczyć od noszenia na rękach?

Dziecko na rękach

Małe dziecko zwykle uwielbia noszenie na rękach przez rodziców, głównie dlatego, że wówczas może być blisko, przytulać się, nawiązywać więź. W ten prosty sposób czuje się bezpieczne i jest spokojniejsze.

Jednocześnie jest to dla niego również rozrywka. Jeśli nie nabyło jeszcze umiejętności samodzielnego poruszania się, to może podziwiać świat przytulając się do rodziców, z odpowiedniej wysokości.

Młode mamy często słyszą, że mają tyle nie nosić dziecka, bo się przyzwyczai i będzie wszystkich terroryzować. Prawda jest nieco inna. Dla malutkiego dziecka noszenie na rękach jest ważne, jednak rodzice powinni pilnować, aby nie przegapić chwili, w której noszenie na rękach można skutecznie zastąpić stosowaniem innych aktywności.

Obserwacja dziecka i siebie

Rodzice, którzy zauważają, że dziecko zaczyna płakać jak jest samo powinni zacząć dokładnie obserwować samych siebie, jak i dziecko. Możliwe, że dzieje się to jedynie w konkretnych sytuacjach, gdy jest głodne, ma mokro lub się nudzi w łóżeczku. Wraz z jego wiekiem zyskujemy coraz więcej możliwości, które możemy wykorzystać dla odwrócenia uwagi.

Czym zastąpić noszenie na rękach?

1. Leżaczki i maty edukacyjne – można je wprowadzić stosunkowo wcześnie. Leżaczki ustawione w odpowiedniej pozycji można stosować już od 3 miesiąca życia. Dziecko dzięki nim widzi mamę, jest blisko, a dodatkowo może się np. bujać w czasie poruszania czy słuchać melodii lub próbować uchwycić zabawki. W leżaczku maluch nie powinien spędzać więcej niż kilkadziesiąt minut. W wieku 3-4 miesięcy można już wprowadzić matę edukacyjną, lub położyć na podłodze kocyk, dzięki temu dziecko będzie pobudzane do samodzielnego poruszania się.

2. Turlanie się, raczkowanie, chodzenie – Gdy dziecko zaczyna się samo w różny sposób poruszać, warto je do tego mobilizować i tworzyć ciekawe i inspirujące przestrzenie. Różne przedmioty rozłożone w pewnych odległościach mogą zachęcić do prób ich zdobycia.

3. Wspólna zabawa na podłodze – mogą to być klocki, wieże i wiele innych. Ogranicza was tylko wyobraźnia. Będziecie jednak razem ale nie na rękach.

4. Warto nauczyć się kiedy nasza reakcja na płacz i przytulenie jest konieczna, a kiedy zbędna. Można zaproponować dziecku ciekawą aktywność jeszcze zanim zacznie ubiegać się o to, aby wziąć je na ręce.

Niezależnie od tego na jakie rozwiązania się zdecydujemy warto pamiętać, że mimo wszystko male dziecko potrzebuje przytulania i bliskości, więc nie popadajmy w drugą skrajność.

Może ci się spodobać również
Zostaw odpowiedź