Jak jeść w czasie ciąży dla zdrowia swojego i dziecka?

0

Na temat żywienia kobiet w ciąży pojawiało się na przestrzeni lat wiele teorii. Z pewnością niekorzystna dla nich była „teraz jesz za dwoje”, bo często prowadziła do dużych przyrostów masy ciała, a zbędne kilogramy później ciężko było zrzucić. Pojawiało się również stwierdzenie, że dziecko potrzebuje niewiele, więc powinno się zjeść na śniadanie jedną kanapkę więcej. Inne teorię mówią, o tym, żeby jeść tylko to na co ma się ochotę, szczególnie jeśli w pierwszym trymestrze występują mdłości i trudno przełknąć cokolwiek.

Słuchaj swojego organizmu, ale zachowaj rozsądek

Przede wszystkim dieta kobiety w ciąży powinna być odpowiednio zbilansowana i zawierać wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie powinnyśmy pomijać posiłków, bo przybieramy na wadze. Warto sięgać po owoce, a szczególnie warzywa. Cukry proste w postaci słodyczy, na które niestety nieuchronnie często pojawia się nieodparta ochota nie wnoszą nic dobrego i w miarę możliwości warto ich unikać, choć od czasu do czasu możemy sobie na coś pozwolić.

Warzywa i owoce to bogactwo składników mineralnych i witamin. Z kolei białko jest materiałem budulcowym, który również będzie potrzebny dziecku w czasie rozwoju w naszym brzuchu. Zadbajmy więc, aby w naszej diecie obecne było chude mięso, jajka, oraz ryby. Oczywiście również tłuszcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sięgajmy po oliwę z oliwek, awokado, orzechy, masło orzechowe. Z pewnością poczujemy się po nich bardzo dobrze i zyskamy pokłady energii.

Jak zadbać o dietę, jeśli na skutek wymiotów nie mogę nic jeść?

Wart kupić kleik ryżowy, elektrolity i jakąś kaszkę dla niemowląt. W skrajnych sytuacjach, szczególnie przy silnych wymiotach próbować się nimi ratować. Stosujmy również domowe metody na mdłości, jak chociażby zjedzenie kawałka chleba zanim wstaniemy z łóżka. Silne wymioty zwykle towarzyszą nam w pierwszym trymestrze, gdy przez niego przejdziemy powinno zrobić się łatwiej, choć nie jest to regułą i niektóre kobiety przechodzą okres całej ciąży bardzo źle. Mimo wszystko zwykle mdłości nie trwają cały dzień i pojawiają się momenty, gdy jesteśmy w stanie coś zjeść, a wręcz tego pragniemy. Wówczas posłuchajmy swojego organizmu, zadbajmy jednak aby nasz posiłek był treściwy, wartościowy i zdrowy. Skorzysta na tym zarówno dziecko jak i my.

Kwaśne, słodkie, słone, ostre, gorzkie

Przyjęło się, że jeśli kobieta ma w ciąży ochotę na konkretny smak i produkty, to z pewnością urodzi dziecko konkretnej płci. Nie powinniśmy się tym jednak kierować, gdyż sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej. Smaki pojawiają się zwykle ze względu na konkretne składniki występujące w danych produktach. Jeśli naszemu i organizmowi czego brakuje to zaczyna dopominać, się tego, w czym może to znaleźć i zaspokoić swoje zapotrzebowanie. Warto z tej grupy wyeliminować jednak słodycze, lody, no może z wyjątkiem gorzkiej czekolady o wysokiej zawartości kakao, bo poza nią nie ma w nich nic dobrego.

Może ci się spodobać również

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.